hanne-in-palestina.reismee.nl

Intermezzo - water in Palestina

Gedurende ons volledige verblijf in de Palestijnse gebieden kregen we meer dan eens te maken met het nijpende watertekort waarmee de plaatselijke bevolking dag in, dag uit te kampen heeft. Daarom wou ik toch nog even een plekje op deze blog vrijmaken om wat meer over dit water(tekort) te vertellen.

Over heel de wereld en dus ook in Palestina, wordt water op ongeveer dezelfde manier verkregen: regen, grondwater, rivier, meer, zee. Het enige probleem bij onze Palestijnse vrienden is dat (ook al valt de regen neer op hun eigenste grondgebied) zijzelf dit water niet controleren, maar dat de Israëliërs dit doen.

Het kan dan ook voorkomen dat er maar twee dagen per maand (stel je dit eens voor in België !) water uit de leidingen komt. Als Palestijnen extra water willen, dan kunnen ze zwarte watertonnen op hun dak plaatsen die bij regenval gevuld worden. Nogmaals, ook al valt het water op Palestijns grondgebied neer, toch zullen ze er belasting op moeten betalen.. en deze belasting wordt (hoe kan het ook anders?) opgelegd door de Israëliers...

De USA stort ook geld voor watervoorzieningen in Palestina, enige voorwaarde is dat enkel Palestijnse families die nog nooit in aanraking zijn gekomen met de politie deze waterbronnen mogen gebruiken. Het probleem is echter dat Israel op basis van vermoedens constant Palestijnse huizen binnenvalt en Palestijnen opsluit, schuldig of niet. Vandaar dat elk Palestijns gezin wel één of ander familielid heeft dat al eens in de gevangenis heeft gezeten en dus bijna niemand aanspraak kan maken op deze watervoorraden.

Opmerkelijk: in Israel gebruiken mensen gemiddeld 350 liter water per persoon per dag, terwijl men het in Palestina moet stellen met 40 liter water per persoon per dag!