hanne-in-palestina.reismee.nl

Dag 2 : op bezoek bij de organisatie Addameer in Ramallah

Hoeraaa, en toen zaten we al aan dag 2! Op het programma vandaag stonden een tweetal meetings gepland, en we begonnen er al vroeg aan. Om 8u stond iedereen fris gewassen en geschoren (nu ja, de één al wat meer dan de andere J) klaar om te vertrekken. De rit in de Nur's busje ging ditmaal naar Addameer; een organisatie die zich net als DCI inzet voor Palestijnse kinderen (en volwassenen) in Israelische gevangenissen, maar die daarnaast ook een soort 'Child-Focusfunctie' vervult door op zoek te gaan naar vermiste Palsetijnen in de hoop wat meer te weten te komen over waar ze zich bevinden.

Aangezien we nogal veel dezelfde info kregen als hetgeen we gehoord hadden de dag ervoor ga ik me nu wat beperken tot de headlines die besproken werden.

Addameer is een organisatie die vnl. bestaat uit ex-gevangenen. Julia, de vrouw met wie wij spraken, is zelf Joods-Amerikaaans van nationaliteit en strijdt voor de Palestijnen. (iets wat op zich al zeer opmerkelijk is!). Maar opdat de Israelische autoriteit haar niet zouden doorhebben en zouden kunnen beschuldigen van landverraad (omdat ze de Palestijnen immers verdedigd en voor hen opkomt) heeft ze wel al veel moeten opgeven. Ze werkt en woont officieel onder een vals adres (in Jeruzalem), terwijl ze zich in feite elke dag in de bezette Westelijke Jordaanoever in de stad Ramallah bevindt. Het valse adres dat ze heeft opgegeven is van een vriend van haar die in Jeruzalem woont, zo kon zij zelf immers een visum krijgen om de bezette Palestijnse Westbank binnen te geraken en zo kan ze zich blijven inzetten voor het wel en wee van de Palestijnse bevolking.

20% van de hele Palestijnse bevolking heeft al in een Israelische gevangenis gezeten (gaande van enkele uren tot levenslange opsluiting). Zo kan je stellen dat bijna ieder Palestijns gezin wel een familielid heeft die reeds in een Israelische gevangenis heeft gezeten, schuldig of onschuldig.

Een kleine 5000 Palestijnen wordt op dit moment in Israelische gevangenissen gevangen gehouden, waarvan 200 kinderen. De 200 opgesloten kinderen in de gevangenis krijgen les van 1 leraar: geen hoge onderwijskwaliteit dus in gevangenis/tijd moet verdeeld worden over al deze kinderen. Vaak wordt er ook geen palestijnse leerstof met als gevolg dat wanneer ze terug vrijkomen, niet meer mee kunnen in hun Palestijnse school/ probleem voor Palestijnse bevolking: schoolverlaters reeds op jonge leeftijd en in grote getale. Zo blijft de viscieuze cirkel maar doorgaan.

De gevangenissen zijn overbevolkt en onhygiënisch. Alle noodzakelijke levensmiddelen worden vaak tot 5x duurder verkocht aan Palestijnse dan aan Israelische gevangenen (Israeli profiteren van Palestijnen).

Een groot probleem is dat de VN Israel niet publiekelijk durft te veroordelen, waardoor Israel zijn gang kan blijven gaan met de folterpraktijken tegen Palestijnse gevangenen in Israelische gevangenissen. Israel kan ook op elk moment zijn wetten veranderen en zo de Palestijnen eeuwig in de gevangenis houden. Palestijnse advocaten hebben een zeer moeilijk contact met Palestijnse clienten, daar komt nog eens bij dat elke wet vaak in het Hebreeuws is. Zo heeft een groot deel van deze voorgeleiden geen kans om zich fatsoenlijk te verdedigen, laat staan om hun eigen proces te begrijpen gewoonweg omdat zij en hun advocaten de taal niet verstaan, maar ook omdat het Israelisch rechtsysteem heel sterk verschilt van het Palestijnse.

Zo is er ooit eens een Palestijn geweest die 3.5 jaar in 'administratieve' aanhouding gezeten, na deze periode bleek de man toch onschuldig te zijn: dus eigenlijk is deze persoon 3.5 jaar van zijn leven kwijt door Israeli, dit is zeker geen alleenstaand geval.

Wensen jullie meer info omtrent wat de organisatie precies doet, kan je altijd Julia op onderstaand e-mail adres contacteren: julia@addameer.ps